home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Op pad
Edukans Actieplatform

Vandaag op onze eerste weekenddag mochten we zowaar een uurtje langer slapen, heerlijk.  Na het ontbijt pakten we onze tassen weer in, ditmaal voor een excursie naar Lake Malawi.

We reden door de rijkere buurt van Lilongwe, area 11 en 12, alwaar banken, ambassades, het parlement en een groot congrescentrum gevestigd zijn. Het verschil is goed te zien; naast de gebouwen zien we grote ommuurde huizen en prachtige groene bomen en struiken. Een schril contrast met wat we tot nu toe van Malawi gezien hebben.  We rijden verder over de M14 naar het oosten. De lage vegetatie  is dor en en de rode aarde stoffig. We stijgen en dalen flink. Communities van hutten schieten aan ons voorbij. Ze zijn gebouwd met rode bakstenen en bedekt met leem. De dakbedekking is van riet. Eigenlijk net zoals ik me altijd een hut in Afrika voorstelde. En mensen, overal mensen. Mensen die hun handel verkopen, mensen die sjouwen, mensen die koken of gewoon lopen. Even na de plaats Salima rijden we ineens de westerse wereld binnen. We bevinden ons in Sunbird resort. Dat is voor sommigen even slikken maar al snel genieten we van beachbal, een wandeling over het strand, een duik in het zwembad of een lekkere cocktail. Eigenlijk hebben we ook wel een lekkere vakantiedag verdiend (want zo voelt het) na al dat werk! En luxe went weer snel...

Lake Malawi is enorm groot en beslaat een derde van het land. Het speelt dan ook een belangrijke rol in Malawi, voornamelijk voor de visvangst. Het meer is prachtig blauw en het strand omgeven door rotsen. Helaas kunnen we er niet in zwemmen vanwege een parasiet (bilharzia) waar wij niet tegen kunnen.

Na een fantastisch lunchbuffet, waar we allemaal van genoten, gingen we weer naar ons hostel. Het was een heerlijke dag.

Carli

.... helaas ontbreken Roxan en Joost op de foto... dat heeft zo z'n reden....

s Avonds hebben we om 8 uur met elkaar stil gestaan bij de Dodenherdenking. Arie vertelde over leraren die tijdens de oorlog met de kinderen van hun klas meegingen naar de gaskamers: Salo Kaldenbach, Janusz Korczak.