home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans Actieplatform
Omdat de eerste poging niet goed op de website kwam, nog een keer: Hallo allemaal, Roxan en Celine hier. Dag 3 alweer in Lilongwe en dag...

Fresh and Fruity 2

Omdat de eerste poging niet goed op de website kwam, nog een keer:

Hallo allemaal, Roxan en Celine hier.
Dag 3 alweer in Lilongwe en dag 2 op de scholen. Wat was het tot nu toe al indrukwekkend. De wekker ging om 5 uur en om 6 uur zaten we, zoals Frans het zegt, fresh and fruity aan de ontbijttafel. Snel de bus in en tijdens de busreis is er geen tijd om je te vervelen, want er is genoeg om je heen te zien. Ook aan gezelligheid ontbreekt het niet. Iets later dan gepland zijn we allemaal op de scholen aangekomen, maar ja TIA (this is Africa). Snel allemaal opzoek naar onze twin op Sonkhwe om de dag te beginnen. Vandaag hebben we een hoop actieve werkvormen gezien waar wij heel blij mee waren. Zo heb ik, Celine, gezien hoe mijn buddy (student) materialen had meegenomen die op het land worden gebruikt. De kinderen gingen in groepen samenwerken om er achter te komen hoe de verschillende materialen gebruikt moeten worden. Daarna hebben ze per groepje dit gepresenteerd aan de klas, wat super leuk was om te zien!  Ik, Roxan, heb ook verschillende lessen geobserveerd. Mijn buddy’s, de lerares en een student van de TTC, hebben ook een hoop actieve werkvormen gebruikt. Ook zijn er verschillende energizers ingezet door mijn buddy’s. Je ziet de leraar en kinderen gelijk opbloeien en op iedereens gezicht verschijnt een lach. “Teacher says” is duidelijk de favoriet van mijn klas. Dit spel werkt hetzelfde als “Commando pinkelen”, maar dan met grotere bewegingen. Ook heb ik zelf iets gezien vandaag wat ik voor de klas in Nederland ga gebruiken! Ze laten hier namelijk de kinderen hun hand opsteken wanneer zij klaar zijn met hun antwoord, zo heb je een duidelijk overzicht. Handig!! Ook de anderen hebben verschillende actieve werkvormen voorbij zien komen. Zelf hebben we verder nog energizers laten zien, gesproken over nog meer actieve werkvormen en nog meer andere dingen. We vervelen ons geen moment!  Een aantal groepen heeft al workshops gegeven op de scholen. De leraren waren erg enthousiast over de nieuwe werkvormen. Ze waren gemotiveerd en geïnspireerd om het in de toekomst toe te passen in hun lessen. 

De schoolleiders waren vandaag met alle headteachers bij elkaar. Zij hebben een meeting gehad waar mooie dingen uit zijn gekomen. Ze hebben verschillende workshops gevolgd waaronder Critical Friends. Verder hebben we heerlijk gedineerd, gelachen, geluisterd naar een MM’tje, gezongen, ons verwonderd, ons voorbereid op morgen en uiteraard geluisterd naar Ajax Tionana mawa, of te wel TOT MORGEN!! 

Schoolleidersprogramma in Nkhoma.

Vroeg op om af te reizen naar Nkhoma om alles voor te bereiden voor de eerste sessie met de schoolleiders en adjuncten. De nieuwe beamer leverde meteen een uitdaging op. Bluetooth is niet echt ons ding! Maar zonder kan ook heel goed, zeker in  Afrika. Dus van start op de ouderwetse manier met een gebed en Arie op de gitaar. Alle scholen waren  vertegenwoordigd, het hoofd van de Afrikaanse schoolbegeleidingsdienst was ook aanwezig. Gestart werd met een terugblik op de opbrengsten van het afgelopen jaar. Elke school deelde datgene waar men trots op was. Leuk om te merken dat het over vele uiteenlopende zaken ging. Kalumbu school bijvoorbeeld had vorig jaar opmerkingen gekregen over het sanitair en waren zeer trots dat dit punt verbeterd was.  Kern van de dag bestond uit de workshop Critical Friends. Vriend zijn en elkaar toch de waarheid kunnen zeggen, de relatie in stand houden. Het resultaat hiervan is dat volgend schooljaar twee keer drie scholen op drie momenten bij elkaar op bezoek gaan om Critical Friends te zijn. Dinsdag maken we planning compleet. Wij hebben de Edukans Q - card Parents and Community ingevuld en in twee groepen besproken. Tot slot hebben we onze waarden benoemd en gedeeld. We luisterden naar Arie ( Non – Violence ) en Limbany ( Passion ). We sloten deze prachtige dag op z’n Afrikaans af met gebed en zang.

Reacties (1)

  • 10 uur geleden
    Wat maken jullie mooie dingen mee. Het is echt goed dat jullie teruggegaan zijn, zodat zij ook trots kunnen laten zien wat het bezoek van vorig jaar heeft opgeleverd. Ik denk dat jullie veel energie meebrengen en dat die op de scholen los komen. Jullie geven Energizers, maar volgens mij ZIJN jullie energizers.

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen